Optagelse

De forskellige medlemskaber

Foreningen optager medlemmer under de behandlingsområder Skat betegner/ godkender som "anden egentlig sundhedspleje" efter momslovens §13 stk. 1. Dette er fx fodpleje, massage, akupunktur, zoneterapi, kostvejledning m.m. Læs evt. mere her: Skats Ny Styresignal

Der udbydes følgende medlemskaber:

• M-medlemskab kan opnås af behandlere med danske sundhedsuddannelser der opfylder alle SKATs generelle uddannelseskrav til "anden egentlig sundhedspleje".
  • RAB/SA-medlemskab kan opnås af behandlere med danske sundhedsuddannelser der opfylder alle Sundhedsstyrelsens uddannelseskrav til Registreret Alternativ Behandler (RAB) og Registreret Sundhedsautoriseret Alternativ Behandler (SA), samt efterkommer Dansk Behandlerforbunds efteruddannelseskrav for RAB/SA-godkendelse.
  • IM-medlemskab kan opnås af behandlere med danske sundhedsuddannelser der ikke eller kun delvist opfylder alle SKATs generelle uddannelseskrav til "anden egentlig sundhedspleje".
  • E-medlemskab kan opnås af elever der er under uddannelse indenfor "anden egentlig sundhedspleje".
  • U-medlemskab er et uddannelses-medlemskab, der kan opnås af danske private uddannelsesinstitutioner, der er udøvende inden for det Skat betegner som "anden egentlig sundhedspleje".
  • I-medlemskab er et interessent-medlemskab, der kan opnås af leverandører, grossister, revisorer, forsikringsselskaber, foreninger, webfirmaer, markedsføringsfirmaer m.m., som kan have interesse i Dansk Behandlerforbunds medlemmer.

Medlemskabets varighed

Dit medlemskontingent er gældende for et år/ 365 dage og fornyes helt automatisk hvert år, indtil du opsiger dit medlemskab. Bemærk at du skal opsige dit medlemskab senest 14 dage før din fornyelse, så husk at sætte din kalender op til at påminde dig. Læs evt. mere i vores købsbetingelser.

Procedure for optagelse

For at kunne købe et medlemskab, skal du starte med at gennemlæse hele denne informationsside om de forskellige medlemskaber og uddannelseskrav.

Det er vigtig, at du giver dig god tid til at studere de forskellige medlemskaber inden du tilmelder dig, da du på tro og love aktivt skal acceptere, at du har læst og forstået vores medlemskaber. Vi gør opmærksom på, at det er strafbart, at udgive sig for at opfylde nedenstående statslige uddannelseskrav uden dokumentation herfor. Dansk Behandlerforbund foretager jævnlige stikprøvekontroller af RAB-, SA-, M- og IM medlemskaber, og uberettigede medlemskaber vil blive anmeldt til Sygesikring Danmark, Skat, Sundhedsstyrelsen og Tryg forsikring.

Find dine uddannelsesbeviser frem og tæl dine timer i de forskellige fag. Alle uddannelsesbeviser skal være opgivet i fag og timer eller lektioner, for at være gældende i følge dansk lovgivning. Hvis du fortsat er i tvivl om hvilket medlemskab du skal vælge, i forhold til de uddannelser du kan dokumentere, kan vi anbefale, at du kontakter sekretariatet på info@danskbehandlerforbund.dk, eller ringer og får vejledning.

Bemærk at hvis du ønsker at være medlem i flere behandlergrupper, så skal du købe et medlemskab for hver behandlergruppe du ønsker at være registreret under. Det er således ikke muligt at være fx RAB/SA-godkendt med to eller flere behandlingsformer, med kun ét medlemskab! Dit registrerede medlemskab er det gældende. Du behøver dog ikke at købe mere end en forsikring, da din forsikring dækker alle de ydelser du er uddannet til at udbyde indenfor foreningen brancheområder.

Når du kender dit medlemskab, skal du herefter registrere dig på vores hjemmeside. Dette gør ved at benytte browseren Google Chrome til at gå til denne side: Registering

Efter din registrering modtager du straks en mail indeholdende et link, som du skal klikke på for at aktivere dit medlemskab (modtager du ikke en mail, så prøv at undersøge dit spamfilter). Hvis dit mailprogram ikke understøtter link, skal du kopiere linket og indsætte dette i browserens adressefelt og herefter klikke Enter/Retur, og du er nu registreret.

Log herefter ind med din mail og valgte adgangskode, og gå til menupunktet opret medlemskab. Vælg herefter dit medlemskab og betal, og du har nu købt et års medlemskab, og vil straks fremgå på vores hjemmeside.

Du kan derefter logge ind og gå til foreningens vidensforum hvor du bl.a. finder dit medlemsbevis til udprint eller til opload på din hjemmeside m.m.

Uddannelseskrav for medlemskaber

RAB/ SA-medlemskab som fodplejer, massør, zoneterapeut og akupunktør

Medlemskab som RAB (Registreret Alternativ Behandler) eller SA (Sundhedsaut   er udøvende indenfor foreningens behandlingsområder, og som minimum opfylder alle Sundhedsstyrelsens uddannelseskrav til at kunne blive ”RAB-godkendt":

En sundhedsmæssig uddannelse med både teori og praksis på sammenlagt minimum 660 undervisningstimer eller lektioner (min. 45 minutters varighed) bestående af:

• 250 timer eller lektioner i det primære fagområde (behandlingsform) med tilstedeværelseseksamen
  • 200 lektioner i anatomi og fysiologi med tilstedeværelseseksamen
  • 100 lektioner i sygdomslære med tilstedeværelseseksamen
  • basal sundhedslovgivning (herunder autorisationslovenes bestemmelser om forbeholdt virksomhed og lægelovens øvrige kvaksalveribestemmelser)
  • klinikvejledning og behandling
  • psykologi
  • præsentation af andre alternative fagområder (behandlingsformer)

Bemærk i øvrigt: For at være RAB/ SA-medlem har du pligt til at efteruddanne dig i henhold til "Bekendtgørelsen om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere". Foreningen stiller krav om at du tager dansk efteruddannelse i dit hovedfag inden for hvert 5. år, og at du kan påvise dette via et kursusbevis. Foreningen vil foretage jævnlige stikprøvekontroller for at sikre uddannelseskravene opfyldes.

M-medlemskab

Kan opnås af behandlere med danske sundhedsuddannelser der er udøvende indenfor foreningens behandlingsområder og som minimum opfylder alle SKATs generelle uddannelseskrav til momsfritagelse under ”anden egentlig sundhedspleje":

• Anatomi og fysiologi 200 lektioner med tilstedeværelseseksamen
  • Sygdomslære 100 lektioner med tilstedeværelseseksamen
  • Den primære alternative behandlingsform 250 lektioner med tilstedeværelseseksamen
  • Øvrig sundhedsfaglig undervisning 100 lektioner
  • Klinikvejledning 10 lektioner

IM-medlemskab

IM-behandlere er uddannede behandlere med danske sundhedsuddannelser som ikke eller kun delvist opfylder Skats uddannelseskrav.

Priser på medlemskaber

RAB/ SA-medlemskab (RAB/ SA-registreret behandler)

RAB/ SA-medlemskab Pris 1.475,- DKK. Årligt!
RAB/ SA-medlemskab med Erhvervsforsikring Pris 1.674,- DKK. Årligt!
Bemærk, at du hos Dansk Behandlerforbund kun betaler 199,- DKK Årligt! for en erhvervsforsikring, og kun 500,- årligt! for et RAB-medlemskab.

M-medlemskab (momsfritaget behandler)

M-medlemskab Pris 975,- DKK. Årligt!
M-medlemskab med Erhvervsforsikring Pris 1.174,- DKK. Årligt!
Bemærk, at du hos Dansk Behandlerforbund kun betaler 199,- DKK Årligt! for en erhvervsforsikring.

IM-medlemskab (ikke momsfritaget behandler)

IM-medlemskab Pris 975,- DKK. Årligt!
IM-medlemskab med Erhvervsforsikring Pris 1.174,- DKK. Årligt!

E-medlemskab (elev)

E-medlemskab Pris 175,- DKK. Årligt!

Elever/studerende på en af Dansk Behandlerforbund skoler kan opnå gratis elev-medlemskab af Dansk Behandlerforbund.

I praksis foregår dette ved, at man først køber et E-medlemskab, og derefter mailes straks, og indenfor max 14 dage til kasserer@danskbehandlerforbund.dk. I mailen skal fremgå dette:

• skriv "elevmedlemskab" i emnebjælken
  • skriv navn, telefonnummer og dato for tilmelding, og på hvilken skole du er elev

Pengene vil herefter blive returneret indenfor 14 dage afhængig af ferier og helligdage.

Hvis elev-medlemskabet herefter ikke opsiges senest 14 dage før ophør, vil et gratis medlemskab automatisk overgå til fuldt betalende elev-medlemskab på samme måde som alle andre medlemskaber. Hvilket betyder, at pengene for nyt medlemskab helt automatisk hæves af Nets via en abonnementsordning, og hvor man herefter straks får tilsendt en faktura/ kvittering på mail.

Medlemskaber for uddannelsesinstitutioner

U-medlemskab Pris 975,- DKK. Årligt!

Medlemskaber for interessenter

I-medlemskab Pris 975,- DKK. Årligt!